לתרומות EN
 

"מעבדת הדמיון": כיתת העתיד

 
מרחב תגליות אינטרקאקטיבי לבניית כישורי חיים למאה ה-21

מיום הקמתה, פועלת קרן אתנה להעצמת המורות, המורים והגננות בישראל על ידי הענקת כלים טכנולוגיים (מחשבים ניידים ואייפדים) והכשרתם לשימוש בכלים אלה בחינוך דורות העתיד. 

 
כיום יש עשרות אלפי מורים שכבר מיומנים בעבודה עם מחשב ומשלבים למידה בעזרת טכנולוגיה בכלל מקצועות הלימוד. יחד עם זאת, במהלך השנים האחרונות ישנה קפיצה אדירה של התפתחות טכנולוגית, ובחשיבה על עתיד הלמידה, יצאה קרן אתנה בשנת 2020 בפרויקט חדשני, הראשון והיחיד מסוגו בישראל: מעבדת הדמיון.
 
מעבדת הדמיון מבוססת על הטכנולוגיה האימרסיבית, המאפשרת לכל תלמיד למידה אינטראקטיבית, חווייתית, למידת חקר מותאמת לכל נושא,  למידה היוצרת חיבור מיידי של המורה לתלמיד ושל התלמיד לנושא שנלמד.
 
 
 
כחלק ממעבדת הדמיון, פועלת קרן אתנה בשותפות עם משרד החינוך להעניק טכנולוגיות למידה עתידיות לכל מורה ולהכשיר את המורה והתלמידים לכתת הלימוד של 2030.
 
הנגשת הטכנולוגיה במעבדת הדמיון והדרכת המורות והמורים כיצד להשתמש בה להעברת ויצירת מערכי שיעור אינטראקטיביים משוכללים יעצימו את אפקטיביות הלמידה, ויתנו להם אפשרות לתת לתלמידיהם את מה שהם זקוקים לו. אנו מאמינים, שעם הצלחתם בתחום זה, מעמד המורות והמורים יועצם והם יזכו להכרה וכבוד שהמחנכים ומנהיגי הדור הבא של הארץ ראויים לה.
 
הלמידה במעבדת הדמיון תתבצע לאורך כל השנה בנושאים שונים לפי תוכנית אותה יקבע בית הספר ולפי מערכי שיעור אותם יפתחו המורות והמורים.  כל מורה וכל תלמיד ייחשפו לכל הטכנולוגיה לפי תוכנית מותאמת, ויחוו למידה חדשנית ואינטראקטיבית. 
 
מעבדת הדמיון הראשונה הושקה ביוני 2022 בכפר הנוער ויצו נחלת יהודה בראשל"צ, ונכון לאוגוסט 2023 פועלות כבר כ-30 מעבדות דמיון בבתי ספר ומכללות להכשרת מורים בכל רחבי הארץ.  עד סוף 2023 כ-50 מעבדות דמיון תפעלנה ברשויות בישראל.  
 
 מפת מעבדות דמיון שכבר הוקמו נכון לאוגוסא 2023
 
בנוסף, אנו רואים במעבדת הדמיון כלי להידוק והעצמת הקשר שבין ישראל לתפוצות, ופועלים לפתח תכנים  לשימוש במעבדות דמיון שתוקמנה בבתי ספר יהודיים בעולם.
 
החדר האימרסיבי (למידה אופפת)
 
החדר האימרסיבי הינו חדר למידה אינטראקטיבי, המאפשר למורים ולתלמידים לצאת מכיתת הלימוד עם שולחנות וכסאות, וליצור להם חוויה מרחבית בסביבות למידה מגוונות. חקר תרבויות וארצות, עולם בעלי חיים, עונות השנה, חלל, וכל סביבה אפשרית אחרת, מכניסה את הילדים לחוויה ייחודית בה הם יכולים להתנסות במגוון פעילויות. מציאות מדומה משנה את הצורה בה אנחנו לומדים מלמידה פאסיבית ללמידה חווייתית אינטראקטיבית. 
 
היתרון העיקרי בשימוש בטכנולוגית למידה אופפת בלמידה הינו האפשרות לחוות את החומר במקום ללמוד אותו בצורה יבשה. צורת למידה זו מאפשרת יצירת סיטואציות ממשיות  ועוזרת בחשיבה יצירתית, סקרנות, פתרון בעיות ועידוד יצירתיות. 
 
 

סביבה זו מתאימה גם לילדים עם צרכים מיוחדים, עם מגוון תכנים המתבססים על חוויה חושית, שיפור יכולות חושיות ומוטוריות ועוד. בנוסף ללמידה, יכולים תלמידים עם צרכים מיוחדים גם לעבור טיפולים פרה-רפואיים בכיתה האימרסיבית. 
 
שילוב חדר למידה אימרסיבי בבית הספר יביא לפריצת דרך משמעותית וקידום בצורת הלימוד. האפשרות ללמוד בצורה חווייתית תפתח בפני התלמידים עולמות חדשים, ותכין אותם בצורה מיטבית לחיים לאחר סיום בית הספר.
 
כבר היום, אנו רואים את ההשפעה האדירה של מעבדת הדמיון על הלמידה בבתי ספר בהם התקנו את הטכנולוגיה והכשרנו את המורות והמורים כיצד להשתמש בה.  מנהלי ומנהלות המעבדה בבתי הספר מדווחים על השתתפות יותר פעילה של תלמידים בשיעורים, ולמידה יותר אפקטיבית, שבעזרתה התלמידים זוכרים את החומר הנלמד טוב יותר. 
 
אנו צופים שמעבדת הדמיון תשנה לחלוטין את אופן הלמידה ואת כיתת הלימוד, אשר כמעט ולא השתנו במאות השנים האחרונות. זה כבר קורה! 
 
 

תכנים
 
הכיתה האימרסיבית מגיעה עם מאות סביבות למידה ומערכי שיעור מוכנים. בנוסף, ישנם תכנים חדשים שמתפרסמים במערכת כל שבוע, אשר זמינים מיד עם פרסומם בכל מעבדה. 
 
תכנים אלה תואמים את הסילבוס של משרד החינוך בכלל המקצועות הנלמדים היום בבתי ספר ומתאימים לתלמידים מכיתה א ועד י"ב.  
 
גם המורות והמורים עצמם מפתחים תכנים עבור תלמידיהם, ומשתפים חלק מהם עם מעבדות דמיון אחרות.  
קרן אתנה פועלת ליצירת שותפויות אסטרטגיות לבניית תכנים מגוונים ללמידה שוטפת והעשרה. 


 
לתרומה